مرجع کامل بیماری های دهان و دندان سگ

در این مقاله شما می توانید علت بوی بد دهان سگ ها را بدانید و برای درمان اقدام نمایید.و مهمترین کارهایی که باید برای سلامت دندان سگتان انجام دهید را عنوان می کنیم

دندان های سگ از نوع ساده هستند و دارای دو بخش اصلی می باشد که بخش داخلی یا مرکزی (brachydont) که ژلاتینی و نرم هستند که توسط توده سخت بنام عاج (Dentine) پوشیده شده اند و خود عاج نیز توسط یک لایه مینا که بسیار سخت تر از بخش عاج است در برگرفته شده است.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
135 مشاهده شده 8 دقیقه مطالعه
مرجع کامل بیماری های دهان و دندان سگ

مرجع کامل بیماری های دهان و دندان سگ

درود و سلام به همراهان همیشگی مجله کت داگ آنلاین . شما که یه دوست پشمالو برای همراهی وزندگی انتخاب کردید، شما باید ریزترین نکات مربوط به دوست پشمالو را بدانید تا بتوانبد به درستی وظیفه نگهداری از او را انجام دهید.با ما باشید تا اطلاعات جالبی درباره دندان های سگ خود کسب کنید.

دندان های سگ از نوع ساده هستند و دارای دو بخش اصلی می باشد که بخش داخلی یا مرکزی (brachydont) که ژلاتینی و نرم هستند که توسط توده سخت بنام عاج (Dentine) پوشیده شده اند و خود عاج نیز توسط یک لایه مینا که بسیار سخت تر از بخش عاج است در برگرفته شده است.

در بخش داخلی که مغز دندان هم به آن گفته می شود رگهای خونی و رشته های عصبی قرار گرفته است که دندان را تغذیه می کند و عاج دندان را می سازد که بیشترین حجم از یک دندان را تشکیل می دهد.

ریشه دندان در داخل حفره دندانی که در داخل استخوانهای فک قرار دارد جا گرفته است . در فک بالا ، دندانهای پیش و نیش دارای یک ریشه بوده و دومین و سومین دندانها بعد از دندان گونه ای دارای دو ریشه هستند که هر چه به انتهای دهان می رسند این ریشه ها به تعداد سه عدد برای هر دندان می رسند.

در فک پایین دندان اولین و آخرین دندان گونه ای دارای یک ریشه و بقیه دندانها داری سه ریشه هستند.

دندان نیش که در فک بالا قرار گرفته در پشت دندان نیش فک پایین قرار می گیرد.


 بهداشت-دندان-سگ (2).jpg

بوی بد دهان سگ

رسوبات نرم یا همان پلاک ها که از فعالیت باکتری ها و بزاق دهان و باقیمانده غذا ایجاد میشود بعد از مدتی سخت شده و باعث بوی بد دهان و تغییر رنگ دندانها می شود.

شما هم شاید با این حالت ناخوشایند برخورد کرده باشید و شاید به دنبال علت و راهی برای رفع بوی بد دهان سگ خود باشید .

علت بوجود آمدن بوی بد دهان سگ

  • مشکلات در دندان و دهان
  • مشکلات در دستگاه گوارش

بوی بد دهان  به علت رشد باکتری ها و افزایش جمعیت این نوع از باکتری ها که بوی بد از خود متساعد می کنند می باشد که در مواقع ایجاد جرم دندان و یا همان پلاک های ایجاد شده روی سطح دندان سگ ایجاد می شود ،به وجود می آید و با رفع آن برطرف می شود و باعث برطرف شدن بو و هم سلامت دندان و مانع پوسیدگی در دندان سگها می گردد. و عامل دیگر اختلالات گوارشی است که بعد از این که از سلامت دندان ها و دهان اطمینان پیدا کردید حتما باید برای رفع عامل دوم به نزد دامپزشک بروید.

توصیه های مهم

حداقل سالی یک مرتبه به دامپزشک جهت معاینه دندانها مراجعه شود.

استفاده از مسواک ، خمیر دندان، دهان شویه یا اسپری های مخصوص دهان سگ و جویدن استخوان های بزرگ( قلم بزرگی که حیوان قادر به خرد کردن آن نباشد)

عکس-دندان-سگ.jpg

زخم در دهان سگ

در دهان سگهایی که به دندان آنها توجه نمی شود دیده می شود و هر چند بعضی دیگر از عوامل هم باعث زخم در دهان سگ ها می شوند. ولی عوامل زیر در بروز زخم در دهان سگها نقش مهمی دارند

  1. ساییده شدن لثه و داخل دهان به علت وجود جرم های دندانی ایجاد شده که این هم به علت عدم رعایت بهداشت دندان و دهان سگ بوجود می آید.
  2. گاز گرفته شدن لبهای پایین به وسیله فشار دندانهای آسیاب روی این قسمت که می تواند در بعضی نژادها شایع تر باشد مانند نژاد اسپانیل، پامرانین و بلادهاند.

 

در شرایط عادی همواره یک تعادل بین تخریب و بازسازی دندان وجود دارد ولی در زمان  بیماریهای پریودنتال و تجمع پلاک بر روی دندانها این تعادل به هم می ریزد. و عدم درمان و عدم رعایت بهداشت دندان باعث می شود که بیماری های پریودنتال باعث التهاب لثه و خرابی دندانها می شود.

 

در هنگام خرید اسباب بازی که می تواند نقش اسباب بازی دندانی را داشته باشد یا یک دندانی کارامد باید به نکات گفته شده توجه نمایید .

خرید یک دندانی یا اسباب بازی با کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون در صورت جویده شدن قسمتی از آن اسباب بازی کنده نشود و در گلوی سگ یا توله سگ دلبند شما گیر نکند. و در ضمن باید به اندازه اسباب بازی با سایز سگ خودتان توجه داشته باشید .


دندان-سگ.jpg

فرمول دندانهای سگ

مجموع دندانهای یک سگ 42 عدد می باشد که طرز قرار گرفتن و نوع آنها به شرح زیر می باشد.

2 (I3/I3, C1/C1, P4/P4, M2/M3).

 دندان پیش= 3/3 

سه تا از این نوع دندان هم در فک بالا و پایین وجود دارد و جمعا 6 دندان پیش در هر نیمه از دهان سگها وجود دارد که در مجموع 12 دندان پیش در کل دهان یک سگ وجود دارد.

 

دندان نیش = 1/1

در هر طرف یک دندان نیش وجود دارد پس در فک بالا دو تا و در فک پایین نیز دو عدد دندان نیش وجود دارد و که در مجموع 4 دندان نیش در کل دهان یک سگ وجود دارد.

دندان پیش آسیاب = 4/4

در هر طرف 4 دندان پیش آسیاب وجود دارد پس در فک بالا 8 تا و در فک پایین نیز 8 عدد دندان پیش آسیاب وجود دارد و که در مجموع 16 دندان از این نوع در کل دهان یک سگ وجود دارد.

دندان آسیاب =3/2

در هر طرف فک بالا 3 دندان آسیاب وجود دارد پس در فک بالا 6 عدد و در فک پایین نیز 2 دندان آسیاب در هر نیمه از فک پایین وجود دارد و در مجموع 4 نوع از این دندان در فک پایین قرار گرفته است و در مجموع 10 دندان آسیاب در کل دهان یک سگ وجود دارد.

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری