شناخت کامل خوکچه هندی و روش های نگهداری درست از او

در این مقاله  شما کاملا با گونه خوکچه هندی آشنا خواهید شد و می توانید بهترین روش برای نگهداری از خوکچه ها را آموزش ببینید

0 دیدگاه 0 پسندیدن
117 مشاهده شده 9 دقیقه مطالعه
شناخت کامل خوکچه هندی و روش های نگهداری درست از او

شناخت کامل خوکچه هندی و روش های نگهداری درست از او

خوکچه هندی 

درود و سلام به شما همراهان نازنین مجله کت داگ آنلاین. شما که عاشق حیوانات هستید. با ما باشید تا تمام  نکات مربوط به خوکچه هندی را اینجا بخوانید.

طبقه‌بندی علمی:

  • فرمانرو: جانوران
  • شاخه: طنابداران
  • رده: پستانداران
  • راسته: جَوَندگان
  • زیرراسته: تشی‌شکلان
  • خانواده: خوگچگان هندی
  • زیرخانواده: خوکچه‌هندیان
  • سرده: خوکچه‌های هندی
  • گونه: C. porcellus

معرفی-خوکچه-هندی.jpg

ویژگی‌های خوکچه هندی :

  1.  امکان برقراری ارتباط کامل با انسانها
  2. بسیار رام و دوست داشتنی بدون نیاز به آموزش اولیه
  3. شرطی شدن و یاد گیری آموزش‌های ساده
  4. تنوع رنگی بسیار بالا
  5. تنوع غذایی گسترده
  6. نگهداری بسیار آسان و مناسب زندگی آپارتمان نشینی
  7. جزء قدیمی‌ترین حیوانات خانگی

شناخت خوکچه هندی

انگلیسی ها به خوکچه خوک گینه می گویند ولی این جانور از خانواده خوک ها نیست برای هندوستان و یا گینه هم نیست این حیوان از خانواده ی جونده ها و از خویشان خرگوش به حساب می آید.

زادگاه خوکچه هندی در کشور آمریکای جنوبی است و قدمت طولانی ای دارد در زمان های قدیم از گوشت این حیوان خوراکی درست کرده و در مراسم مذهبی و طب سنتی از آن استفاده می کردند.پس از اکتشاف آمریکا این حیوان در اوایل قرن شانزدهم به اروپا نیز راه پیدا کرد و البته در اروپا هم این حیوان بیچاره را می خوردند و خوشبختانه در حال حاضر فقط در کشور پرو از این حیوان استفاده خوراکی می شود.

خوکچه جز جوندگان بزرگ محسوب می شود

  • وزن : 700 تا 1.200    گرم
  • طول :  20 تا 25        سانتی متر
  • عمر:  4 تا 5            سال

البته در شرایط مطلوب تا 8 سال هم  عمر کرده اند.

این حیوان دم ندارد و گوش های گرد و  کوچکی دارد درپاهای جلویی چهار انگشت و در پاهای عقب 3 انگشت دارد.


شناخت-خوکچه-هندی.jpg

روش زندگی:

خوکچه هندی به ندرت در طبیعت وجود دارد، آنها در گروه هایی که شامل چند ماده و یک نر جوان هست زندگی می کنند و تا زمانی که برای خود لانه ای را حفر نکنند در لانه دیگران زندگی می کنند. این حیوان وقتی هوا تاریک و روشن است برای تهیه غذا از لانه خارج می شود ، حافظه ی بسیار بالایی  دارند و مکان هایی که در آن غذا بوده را خوب به خاطر می سپارند . این حیوان قادر نیست از جایی  بالا برود فقط می تواند از موانعی که کوتاه است بپرد در ضمن خوکچه هندی حیوان کندی است و به آرامی کارهای خود را انجام می دهد البته در مواقعی که می ترسد که زیاد پیش می آید زیرا خوکچه بسیار ترسو است سریعا از جای خود فرار می کند ، نرهای این حیوان اصلا باهم سازگاری ندارند وقتی به هم می رسند خود را باد کرده و جیغ و داد می کنند و به هوا می پرند.

خوکچه شناگر خوبی است ولی از نظر بینایی ضعیف است ، اما حواس دیگرش بسیار قوی کار می کند. آنها با صداهایی کاملا ابتدایی با هم ارتباط برقرار می کنند .نوع خانگی این حیوان بسیار آرام  است.

این حیوان مدام در حال تمیز کردن خود است. ماده سفید رنگی از چشمانش ترشح می شود که آن را به موهایش می مالد و خود را با آن تمیز می نماید، در بعضی موارد دیده شده است که نرها موهای هم را تمیز می کنند که البته این موضوع به جایگاه ان نر و قدرتش بستگی دارد.


خوکچه-هندی.jpg

بارداری

خوکچه هندی معمولا در فصل بهار زایمان می کند و در هر زایمان می تواند تا 5 نوزاد به دنیا بیاورد . دوره بارداری این حیوان نسبت به جوندگان دیگر طولانی تر است و ممکن است تا 72 روز نیز طول بکشد و در این مدت بستگی به تغذیه حیوان بزرگ و بادمجانی شکل می شود.

نوزاد او موهایش کامل است پنجه و دندان دارد و دارای بینایی کم است دقیقا بعد از تولد می تواند حرکت کند و در زمان کمی می تواند غذاهای جامد را بخورد.

خوکچه نر در مدت پنج تا شش هفتگی بالغ می شود ، ماده ها زودتر از نرها بالغ می شوند و می توانند زایمان کنند مسمومیت بارداری در این جونده خیلی دیده شده است و بسیاری از بارداری ها به مرگ خوکچه انجامیده است .نشانه های این مسمومیت کم تحرکی ، بی اشتهایی و ترشح زیاد بزاق دهان است این مسمومیت در دمای بالا و گرم اتفاق می افتد و باعث ایجاد غده در سینه و افتادگی رحم می شود.

 

نوع تغذیه خوکچه هندی

خوکچه دندان های خاصی برای خوردن گیاهان دارد که همیشه در حال رشد هستند، این حیوان دستگاه گوارش بزرگ تری نسبت به جوندگان دارد ، آنها غذایشان را با مدفوع خواری تکمیل می کنند، البته مدفوع خود را به صورت کامل نمی خورند بخشی از آن را دوباره مصرف کرده  تا بتوانند ویتامین بی و فیبر و باکتری های لازم را بازیافت کنند این روش در خرگوش هم دیده می شود.

غذای-خوکچه.jpg


خوکچه ها معمولا تمام میوه ها و سبزی ها را می خورند و به یونجه و علوفه خشک علاقه دارند خوردن این ها باعث می شود دندان هایشان  زیاد رشد نکند در ضمن یونجه منبع پروتئین خوبی است بدن خوکچه ها ویتامین C را نمی سازد بنابراین باید غذاهای حاوی این ویتامین را بخورد که می تواند از گوجه فرنگی ، کرفس، اسفناج ، هویج،  سیب و کلم بدست بیاورد توجه داشته باشید کمبود این ویتامین باعث مرگ این جونده خواهد شد.

خوکچه ها معمولا آب مورد نیاز خود را از سبزیجات بدست می آورند ولی اگر غذایشان آب کافی نداشت باید حتما آب در اختیارشان گذاشت .

 

در طبیعت ناخن هایشان ساییده می شود، ولی اگر شما او را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید باید ناخن هایش را بگیرید یا جسمی مثل تنه درخت کنارش بگذارید تا ناخن هایش را به وسیله آن کوتاه کند.

خوکچه هندی در هنگام بچگی عادت غذایی خاصی ندارد پس اگر شما می خواهید طبق خواسته خود به او غذا بدهید، باید تا قبل از بلوغ این کار را انجام دهید زیرا خوکچه بعد از بالغ شدن سخت عادت غذایی خود را تغییر می دهد. در ضمن پیشنهاد می شود که همیشه علوفه خشک برایش بگذارید چون خوکچه عادت به غذا خوردن همیشگی  دارد و اگر غذا پیدا نکند موهای خودش را می جود زیرا دندان های  این حیوان به صورت پیوسته رشد می کند و با اینکار دندانهایش را می سابد تا رشد زیادی نکنند که  از دهانشان  بیرون بزند.

گیاهانی که پیاز دارن و یا از پیاز می رویند برای این حیوان سمی  است به عنوان مثال : سرخس ، سیب زمینی ، گل آلاله.


عکس-خوکچه-هندی.jpg

بیماری

بیماریهایی که خوکچه هندی احتمال دارد به آن دچار شود  عبارتند از٬عفونت تنفسی ٬ اسهال ٬ بیماریهایی که به علت کمبود ویتامین سی بروز می‌کنند ،مانند کم تحرکی٬ دمل چرکی که معمولاً در گردن نمایان می‌شود و علت آن علف خشکی است که درون گلو را خراش داده یا به علت زخمی در گردن در بیرون است ٬یا عفونت به وسیله شپش یا نوعی کرم ریز یا قارچ.

کچلی به علت کرمهای ریز ممکن است عامل اصلی ریختن موی این حیوان باشد از نشانه‌های این بیماری می‌شود به خاراندن بیش از اندازه بدن٬ رفتار تهاجمی غیر عادی در هنگام لمس شدن (به علت دردی که حیوان می‌کشد)اشاره نمود.همچنین این حیوانات می‌توانند دچار شپش‌هایی شوند که در میان موهایشان راه می‌روند.این شپشها در میان موهای خوکچه تخم می گذارند و این تخمها به شکل لکه‌های سفید و سیاه چسبیده به موها دیده می‌شوند که بعضی وقتها این لکه‌ها شپش‌هایی هستند که ساکن هستند و حرکت نمی‌کنند.یک علت دیگر کچلی می‌تواند تغیرات هورمونی باشد که نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.

یکی دیگر از خطرات برای خوکچه علف خشکی است که در زیر قفس این حیوان ریخته می‌شود که ممکن در چشم این حیوان برود و بر اثر پلک زدنهای مداوم و سریع او باعث خراشیدگی قرنیه وی بشود که باعث عفونت چشم این حیوان خواهد شد و باید به دامپزشک مراجعه نمود.همچنین گرد و خاک و علف خشک موجود در کف قفس این حیوان باعث عطسه کردن وی نیز می‌شود٬ اما اگر در فواصل معینی خوکچه عطسه کرد ممکن است به خاطر ذات الریه وی باشد.ذات الریه می‌تواند به خاطر سرما و یا خیس شدن و همراه با کج شدن گردن باشد و مرگ بار است.

برای اینکه بدن خوکچه هندی قوی تر باشد٬ بدنش متراکم است تا بتواند راحت تر گرما و سرمای زیاد را تحمل کند.دمای بدنش بین ۳۸٫۵ تا ۴۰ درجه‌ است و دمای ایده آل اطرافش مانند همان دمای مناسب برای انسان است(۱۸تا۲۴ درجه سانتی گراد).دمای هوای بیش از ۳۲ درجه برای خوکچه‌ها مخصوصا خوکچه حامله زیاد بوده و مرگبار است.جایی که خیلی پر رفت و آمد است برای خوکچه‌ها خوب نیست زیرا باعث ترسشان می‌شود.و رطوبت محل زندگیشان نباید از۳۰٪تا۷۰٪ فراتر برود.آکواریوم محل خوبی برای نگهداری از آنان نیست زیرا رطوبت زیادی دارد.

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری