علائم بیماری در خرگوش ها

مراقبت و نگهداری از خرگوش ها کار بسیار سرگرم کننده و جذابی است. این جونده ی زیبا هم باید مانند دیگر حیوانات خانگی در مکانی تمیز و دلچسب زندگی کنند، خوردن غذاهای مناسب و سالم می تواند این حیوان زیبا را از بیماری دور نگه دارد البته باید به موقع به دامپزشک نیز مراجعه نمود.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
54 مشاهده شده 6 دقیقه مطالعه
علائم بیماری در خرگوش ها

علائم بیماری در خرگوش ها

درود و صد درود به همراهان همیشگی مجله اینترنتی کت داگ آنلاین

مراقبت و نگهداری از خرگوش ها کار بسیار سرگرم کننده و جذابی است. این جونده ی زیبا هم باید مانند دیگر حیوانات خانگی در مکانی تمیز و دلچسب زندگی کنند، خوردن غذاهای مناسب و سالم می تواند این حیوان زیبا را از بیماری دور نگه دارد البته باید به موقع به دامپزشک نیز مراجعه نمود.

برای اطلاع شما ، ما نشانه هایی که به شما هشدار وجود یک بیماری در خرگوش تان را می دهد ارائه می کنیم :


علایم-اسهال-در-خرگوش.jpg


دلیل بیماری خرگوش ها

مانند همه ی موجودات زنده خرگوش ها نیز ممکن است دچار بیماری شوند به عنوان مثال یک خرگوش ممکن است به خاطر وجود ویروس های بیماری زا ، غذاهای ناسالم که باعث به وجود آمدن بیماری می شوند و یا مشکلات ژنتیک و ارثی گرفتار بیماری شوند.
واین نکته جالب است که بدانید چون خرگوش در انتهای زنجیره ی غذایی قرار دارد یعنی یک شکار به حساب می آید علائم وجود بیماری را پنهان می کند زیرا نشان دادن این ضعف او را بیشتر در مقابل خطر شکار شدن قرار می دهد، البته با وجود شما خرگوش در معرض این خطر نیست ولی این قاعده غریزی است و از دست شما خارج است.

 علائم شایع بیماری در خرگوش :

  • کاهش انرژی و اشتها:

این علامت یکی از مهمترین علامت های وجود بیماری است و البته کاملا واضح نیست و می تواند به علت بیماری های مختلف باشد ولی شما باید همواره مقدار مصرفی غذای خرگوش خود را زیر نظر داشته باشد تا به محض اطلاع از این وضعیت زودتر متوجه شوید.


بیماری-در-خرگوش.jpg

  • کم شدن یا مدفوع بیش از حد:

بد کار کردن دستگاه گوارشی خرگوش علامت بسیار شایعی برای وجود بیماری در او است که این مورد با کم شدن یا نخوردن وعده های غذاییش شروع می شود و باعث بهم ریختن دستگاه گوارش او می شود و خرگوش دیگر مدفوع نمی کند و این ممکن است به خاطر نداشتن اشتهای کافی به دلیل نبود فیبر ، یا مشکلات دندانی و یا مشکلاتی مانند بیماری های کبد و یا سرطان است و برعکس آن اسهال خر گوش نیز نشانه وجود بیماری انگلی و یا باکتریایی است.

  • تمیز نکردن خود:

خرگوش ها طبق عادت و غریزه خود را تمیز می نمایند بنابراین اگر خرگوشتان کثیف است یا او را با پنجه های کثیف  و پر از مدفوع مشاهده کردید به این معنی است که خرگوش شما از چیزی ناراحت است ریزش مو و یا شل شدن مو ها نیز نشانه ی دیگری از بیماری است شوره سر، ریزش خز ، پوسته پوسته شدن می تواند وقوع یک بیماری عفونی را که معمولا برای انسان و حیوانات دیگر هم مسری است اطلاع دهد.

  • علائم سرماخوردگی:

این جوندگان تنها می توانند از طریق بینی خود تنفس کنند بنابراین بیماری دستگاه تنفسی یک موضوع بسیار خطرناک برای او محسوب می شود. اگر خرگوش شما علامت هایی نظیر ترشحات بینی ، سرفه،عطسه، و تنفس با دهان باز دارد حتما باید به دامپزشک مراجعه نمایید.

 


بیماری-خرگوش.jpg

  • کج بودن سر:

اگر مشاهده کردید که سر خرگوش شما به یک طرف است و به اصطلاح کج شده است می تواند نشانگر اختلال در سیستم عصبی او که نقش کنترل تعادل بدنش را دارد باشد. درمانی که دامپزشک برای او تجویز می کند بستگی به شرایط هر خرگوش  دارد شما باید خرگوش را در این شرایط گرم نگه دارید کمی آب و یا غذاهای نرم و پوره شده می تواند به او کمک کند و داروهایی که دامپزشک برایش تجویز می کند شرایط او را به حالت قبل بر می گرداند. خرگوش ها تا چهار سالگی باید حداقل سالی یک بار توسط دامپزشک معاینه شوند.

جلوگیری از بیماری ها

جلوگیری از  بیماری های خرگوش همیشه امکان ندارد ، ولی شما می توانید با مراقبت های خود به سلامت او کمک نمایید. غذاهایی که در اختیار او قرار می دهید باید کاملا سالم و طبق رژیم مخصوص خرگوش ها باشد محیط زندگیش را همیشه تمیز نگه دارید و مراقب تغییرات ناگهانی دمای هوا باشید. به رفتارهایش همیشه توجه داشته باشید و هرگونه تغییر وضعیت بدنی او را مد نظر بگیرید مراقب توده ها و یا جراحات او باشید، اصلا نگران نباشید مراقبت از خرگوش زیاد سخت نخواهد بود.

اگر یکی از علایم فوق را مشاهده نمودید و یا فکر کردید که خرگوش شما مریض است حتما او را نزد دامپزشک برده و اجازه دهید دکتر با توجه به تخصصی که دارد خرگوش شما را معاینه کند او همیشه بهترین روش را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 


نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری