غذای خشک سگ | کاملترین اطلاعات در مورد غذای خشک سگ

یکی از دغدغه های مهم صاحبان سگ این است که غذای خشک سگ برایش مفید است یا مضر؟ و یا باید غذای خانگی به او داد یا غذای آماده ؟ در این مقاله به شما کمک می شود غذای مناسب سگ خود را انتخاب کنید و به تمام سوالات پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
765 مشاهده شده 10 دقیقه مطالعه
غذای خشک سگ | کاملترین اطلاعات در مورد غذای خشک سگ

غذای خشک سگ | کاملترین اطلاعات در مورد غذای خشک سگ

با سلام و درود خدمت شما دوستداران حیوانات و آفریده های زیبای خداوند، شما که سلامتی حیوانی که به سرپرستی گرفتید برایتان اهمیت ویژه ای دارد، در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات کامل و جامعی درباره  غذای سگ به شما بدهیم با کت داگ آنلاین همراه باشید و اگر مقاله مفید بود برای دوستانی که سرپرست سگ هستند ارسال کنید:

 

چرا شناخت غذای سگ اهمیت دارد؟


سگ ها یکی از حیوانات بسیار نزدیک به انسان ها هستند و علاقه زیادی بیم آنها و انسان ها به وجود آمده است . کسی که سرپرستی سگی را به عهده دارد او را یکی از اعضای خانه و خانواده می داند بنابراین خیلی طبیعی است که به سلامت اعضای خانواده اهمیت دهیم. غذا مهمترین عامل سلامتی و شادابی سگ هاست . اگر غذای او حاوی تمام مواد مورد نیاز بدنش نباشد در مدت کوتاهی عواقب بدی را خواهد پرداخت . کمترین مشکلی که برایش پیش می آید ریزش مو و زخم های پوستی است و در مراحل بعدی سلامت گوارش ، سلامت کلیه و کبد ، ناراحتی های مفصلی ، پیری و ناتوانی زودرس و در نهایت از بین رفتن حیوان در پیش خواهد بود. مشکلات را عنوان کردم که گوشزدی داشته باشم که غذا برای سگ ها بسیار بسیار مهم است و یکی از مهمترین وظایف شما به عنوان صاحب سگ دادن رژیم غذایی درست به سگ هاست.

 

غذای-سگ.jpg
غذای خشک سگ چیست؟


تهیه غذای خانگی برای سگ ها وقت گیر و حساس است زیرا کسی که فقط غذای خانگی به سگ ها می دهد باید نکات زیادی را رعایت کرده و رژیم درستی را در اختیار سگ ها قرار دهد. باید شناخت کافی از سیستم بدنی ، گوارشی آنها داشته باشد تا مقدار دقیق و کامل از هرگروه غذایی را در اختیار او قرار دهد، و این کار مستلزم صرف وقت زیاد برای شناخت و مطالعه است بنابراین نولیدکننده ها دست به کار شده و به کمک صاحبان پت آمده اند. بعد از کارشناسی ها و مطالعه سیستم بدنی سگ ها تمام مواد مورد نیاز آنها  را فراهم کرده ، باهم مخلوط می کنند و به صورت خمیری در می آورند، بعد از آن مرحله پخت و جداسازی رطوبت است . و در نهایت به صورت دانه های گرد یا مربع معمولا قهوه ای درآورده و بسته بندی می شود. این دانه ها مانند بیسکوییت ترد و خشک هستند. غذای سگ ها باید شامل مواد انرژی زا مانند کربوهیدرات ،پروتئین،اسیدهای آمینه،چربی ها و اسیدهای چرب، ویتامین ها ، ریزمغذی ها و مواد معدنی باشد.

بسته بندی های غذای خشک در پت شاپ ها به فروش می رسد و هر تولید کننده ای برای خود فرمولاسیون خاص دارد و شما می توانید براساس نوع و نژاد سگ خود خرید نمایید.

معمولا غذاهای خشک مخصوص توله ها ریزتر بوده و دارای پروتئین بیشتری هستند و غذاهای خشک سگ های بالغ کمی درشت تر با مقدار پروتئین کمتر در نظر گرفته می شود . این در خالی است که غذای خشک مخصوص نژادهای بزرگ کمی درشت تر بوده و به خاطر فعالیت های زیاد آنها پروتئین بیشتری دارند.

 

چطور غذای خشک مناسب سگم  را انتخاب کنم؟

 

با پیشرفت صنعت خوراک حیوانات و تبلیغات مختلف و مدل های متنوع صاحبان سگ کمی با تردید غذای سگ خود را تهیه می کنند .

 

برای انتخاب درست غذای خشک به این موضوع دقت کنید که سگ شما غذاهای درشت تر یا ریزتر را دوست دارد .بنابراین خرید غذا با سایز مناسب،  کاملا دلخواه سگ باید باشد ولی برای انتخاب درصد پروتئین باید دقت کافی را داشته باشید. پروتئین بالا مقدار کالری زیادی را به بدن سگ وارد می کند و اگر سگ شما در دسته سگ های آپارتمانی قرار دارد که فعالیت زیادی در روز نداشته و باردار یا شیرده نیست و یا توله ی در حال رشد نیست نباید غذا با پروتئین بالا در اختیار او قرار دهید زیرا به زودی سگی چاق خواهید داشت که در آینده یا دچار مشکلات کلیوی می شود و یا دیابت می گیرد و یا به خاطر اضافه وزن دچار مشکلات مفصلی می شود.

وحالا برعکس اگر توله درحال رشد باشد بدنش به پروتئین بالا نیاز دارد و شما می توانید با خرید غذای خشک با پروتئین بالا به رشد صحیح  او کمک کنید در غیر این صورت بدنش ضعیف می شود و رشد خوبی نخواهد داشت.

اگر سگ شما جز سگ های نژاد بزرگ و کاری باشد مثل سگ های نگهبان ، سگ هایی که در حیاط و باغ هستند و فضا برای فعالیت و دویدن در هر لحظه از شبانه روز دارند، سگهایی که برای فعالیت های خاص تربیت می شوند مانند سگ های گارد، سگ های امداد رسان و غیره در نهایت سگ هایی که فعالیت روزانه ی بالایی دارند باید درصد پروتئین بالا مصرف کنند در غیر این صورت لاغر شده و در نهایت به مریضی آنها می انجامد.

سعی کردم در متن بالا تمام موارد را اشاره  کنم تا شما راحت تر غذای خشک مخصوص سگ خود را انتخاب کنید. و امیدوارم از این به بعد برای خرید غذاها به تبلیغات زیاد و رنگ‌بندی و جذابیت بسته بندی و قیمت های نجومی غذاها نگاه نکنید این موارد دلیل کیفیت غذا نیست و غذای مناسب سگ خود را از روی محتویات بسته انتخاب کنید.

 

 به-سگ-چه-غذایی-بدهیم؟.jpg


ترکیبات کلی غذاهای خشک

 

مقدار و نوع ترکیبات محتوی غذای خشک بستگی به فرمولاسیون تولید کننده دارد ولی در حالت کلی باید شامل موارد زیر باشد:

پروتئین ها : شامل پروتئین های گیاهی و پروتئین حیوانی مانند انواع گوشت ها مرغ ،ماهی،گاو و گوسفند و..

کربوهیدرات ها : مثل برنج ، نان ، سیب زمینی و..

چربی ها : شامل چربی های مفید مانند امگا3 و امگا6 ( وجود این چربی ها به درخشش و سلامت پوست و مو کمک خواهد کرد)

فیبرها : فیبر های موجود در غلات و سبزیجات

مواد معدنی: شامل پتاسیم، کلسیم و سدیم و...

ویتامین ها:  شامل ویتامین A,B,C,D,E 

 

 

غذای خشک یا غذای تر و خانگی؟


خیلی از افراد غذای خشک را تحریم کرده و عقیده دارند که باید به سگ ها غذای خانگی داد. با ما همراه باش تا چند دلیل برایتان بیاورم که بازم است غذای خشک استفاده شود.

در قسمت بالاتر گفته شد که برای تهیه غذای خانگی باید چه نکاتی را رعایت کرد اگر کسی باید که به خوبی سیستم بدنی و گوارشی سگ خود را بشناسد و همچنین مطالعه کافی و جامع در مورد تمام مواد غذایی و خوبی ها و بدی های هر ماده غذایی را بداند در این صورت می تواند غذای سگ خود را تماما خودش درست کرده و به صورت خانگی و تازه در اختیار سگ قرار دهد.

غذای خشک مزیت هایی نسبت به غذای خانگی و تر دارد که در ادامه عنوان می شود:



  • اقتصادی بودن غذای خشک : غذاهای خشک نسبت به غذاهای تر بسیار اقتصادی تر و ارزان تر هستند. غذاهای خانگی که بسیار گران تر از غذای خشک حساب می شود با توجه به قیمت پروتئین های گوشتی در ایران این تفاوت قیمت بسیار چشمگیر است.
  • بهداشت دهان و دندان :به خاطر اینکه غذاهای خشک بسیار ترد هستند و باید سگ ها برای خوردن غذا آنها را مدت طولانی تری بجود باعث تمیز شدن دندان ها می شود و از بیماری های لثه جلوگیری می کند . البته باید توجه داشته باشید که حتما در کنارش از مسواک نیز استفاده نمایید و فقط به غذای خشک برای بهداشت دندانش بسنده نکنید.
  • افزایش سلامتی و طول عمر سگ ها: غذاهایی که ما می خوریم عمدتا برای سگ ها خطرناک و مضر هستند و غذای حیوانات باید کاملا جدا از غذای انسان ها تهیه شود . غذاهای خشک زیر نظر متخصص تغذیه حیوانات تولید می شود بنابراین از سلامت بالاتری برخوردار است و در مقایسه صاحبانی که از غذای خشک در برنامه غذایی سگ استفاده می کنند تا صاحبانی که فقط غذای خانگی به سگ می دهند در نگهداری موفق تربوده و صاحب سگ هایی با سلامت بالاتر هستند.

 

 غذای-سگ-چیست.jpg

  • جلوگیری از اضافه وزن سگ ها

در بالاتر اشاره شد که چطور غذای خشک مناسب سگ خود را پیدا کنیم که باعث بروز چاقی و یا لاغری در سگ خود نشویم.وقتی از غذای هشک استفاده می شود دقیقا می دانید که چقدر پروتئین و چقدر  چربی و چقدر کالری مصرف کرده است . بنابراین خیلی راحت تر می توانید به تغذیه او نظارت داشته باشید

 

  • استفاده و نگهداری راحت

استفاده راحت از غذای خشک یکی از مزیت ها و برتری این غذاست . مخصوصا برای نگهداری طولانی مدت به خاطر رطوبت کم غذا شما می توانید برای زمان طولانی غذا را داشته باشید و نیازی به یخچال نیست . اگر قصد سفر دارید حتما در جریان هستید که نگهداری و یا درست کردن غذا برای سگ دردسرهای بیشماری دارد ولی غذای خشک همیشه آماده و در دسترس بوده و در سفرهایتان همیشه نگرانی گرسنه ماندن سگ خود را ندارید.

 

 

معایب غذای خشک :

 

غذای خشک در کنار تمام مزیت هایی که دارد ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشد یکی از مهمترین مشکلات غذای خشک رطوبت کم غذاست . این غذا نمی تواند آب کافی به بدن سگ برساند بنابراین باید همیشه کنار غذا از آب تازه و تمیز استفاده نمایید تا بدن سگ کم آب نشود.

مشکل بعدی غذای خشک این است که در محتویات آن از پروتئین حیوانی کمتری استفاده شده است و این یکی از معایب غذای خشک به حساب می آید.

غذای-سگ-چیست (2).jpg

 

غذای خشک بهتر است یا غذای خانگی؟


این مهمترین سوالی هست که صاحبان سگ همیشه در ذهن خود دارند و ما اینجا هستیم تا برای یک دفعه کاملا این قضیه را مشخص کنیم .

طبق تحقیقات و تجربه سگ هایی سالم تر با عمر طولانی تر سگ هایی بودند که هم غذای خشک و هم غذای خانگی جز جیره غذایی آنها بوده است . پس اصلا کار درستی نیست که بگوییم غذای خشک برای سلامت بدن سگ ها کافیست و یا برعکس که غذای خشک نباید به سگ داد. این تفکر اشتباه بوده و باید هر دو مدل غذا در کنار هم استفاده شود تا سگی شاداب و سلامت داشته باشیم .

سگ ها را به خوردن غذای خشک عادت دهید تا مواد کاملی که بدنشان نیاز دارد به آنها برسد و در کنارش غذای خانگی برایش تهیه کنید زیرا برایش مطلوب تر و خوشمزه تر خواهد بود و حتما با لذت بیشتری خواهد خورد.

 

غذای-مفید-برای-سگ-ها.jpg

چند نمونه غذای خشک سگ


در ادامه چند نمونه از غذای خشک سگ را به شما معرفی کرده و آنالیز غذاییش را در اختیار شما قرار می دهیم.

  •  غذای خشک سگ نوتری پت :

شرکت بهین تاش یکی از پرسابقه ترین تولیدکنندگان غذای حیوانات در ایران بوده و غذاهای مختلفی با درصد پروتئین های متفاوت تولید کرده است برای نمونه غذای بالغ نژاد کوچک نوتری را آنالیز می کنیم:


محتویات غذا :

گوشت مرغ تازه ، ذرت ، پودر گوشت مرغ ، پودرگوشت قرمز ، گندم ، گلوتن ، ماکارونی ،پودر استخوان ، پودر تخم مرغ کامل ، مولتی ویتامین مواد معدنی کمیاب ، طعم دهنده طبیعی ،ویتامین E ، و آنتی اکسیدان ، روغن گیاهی ، چربی حیوانی و لیزین تولید شده است

 

آنالیز غذایی:

فیبر : 3 درصد

فسفر : 7/0 8/0  درصد

کلسیم : 1/1-9/0  درصد

چربی 9-10 درصد

رطوبت : 10-8 درصد

پروتئین : 21 درصد

انرژی : 3200  کیلوکالری


غذای-سگ-بالغ-نوتری-پت.jpg

 

با توجه به متن مقاله ی بالا اگر بخواهید این غذا را آنالیز کنید متوجه می شوید که غذا پروتئین کمتری دارد بنابراین کالری کمتری به سگ خود می رسانید پس این غذا برای سگ هایی مناسب است که در آپارتمان بوده و به سن بلوغ رسیدن و باردار یا شیرده نیستند و نیاز به پروتئین و کالری زیاد ندارند.

برای خرید این غذا می توانید به سایت کت داگ آنلاین ، دسته بندی محصولات سگ ، غذای سگ ، غذای خشک سگ بالغ نوتری  مراجعه نمایید.

 

 

  • غذای خشک سگ سلبن:

 شرکت پروتئین ایمن تاب در سال 1393 تولید غذای حیوانات خانگی را با نام تجاری سلبن آغاز کرد ، غذای خشک سلبن با مواد اولیه شرکت ها ی کارگیل و میاویت تحت لیسانس اروپا تشکیل شده است و از نظر کیفیت و خوش  خوراکی قابل رقابت با غذاهای خارجی است.برای آنالیز مدل غذای خشک سگ بالغ  را انتخاب کردیم.

آنالیز:

پروتئین : 29 درصد

چربی 11.5 درصد

فیبر: 3.2 درصد

متیونین : 8/0 درصد

کلسیم : 1/1 درصد

فسفر: 8/0 درصد

لیسین : 2/1 درصد


غذای-سگ-بالغ-نژاد-کوچک-سلبن.jpg

بعد از آنالیز این غذا می توانیم ببینیم که درصد پروتئین غذا نسبت به غذای نوتری بالاتر است بنابراین برای سگ هایی مناسب تراست که فعالیت بالاتری دارند و یا باردار و شیرده هستند و یا در حال رشد که نیاز به انرژی بیشتری دارند . سگ هایی که در حیاط و یا در باغ هستند و فضای کافی برای دویدن دارند . این غذا برای سگ های کم تحرک و مسن با توجه به مقدار پروتئین مناسب نیست .

برای خرید این غذا می توانید به سایت کت داک آنلاین، دسته بندی محصولات سگ، غذای سگ، غذای خشک سگ سلبن مراجعه نمایید.

 

  • غذای سگ C&C

کارخانه سزار و کندی که به اختصار سی اند سی نامیده می شود بزرگترین کارخانه تحت لیسانس آلمان است که محصولات متنوعی برای حیوانات دارد.

برای نمونه غذای خشک توله سگ سی اند سی را آنالیز می کنیم:


آنالیز:

پروتئین : 27 درصد

کلسیم : 1 درصد

چربی : 7 درصد

فسفر : 1 درصد

کالری 307 کیلو

فیبر : 8/4 درصد

رطوبت : 5 درصد

خاکستر : 2 درصد

غذای-سگ-پاپی-سی-اند-سی.jpg


با توجه به آنالیز این غذا برای توله های در حال رشد ، مادران باردار و شیرده و سگ هایی که فعالیت بدنی بالایی دارند بسیار مفید خواهد بود.

برای خرید این محصول به پت شاپ آنلاین کت داگ ، دسته بندی محصولات سگ ، غذای سگ ، غذای خشک توله سی اند سی مراجعه نمایید.


در این مقاله سعی کردیم جامعترین نکات کاربردی برای انتخاب غذای مناسب سگ را در اختیار شما قرار دهیم امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

لطفا نظرات و تجربیات خود از غذاهای خشک را از طریق باکس نظرات در اختیار همه قرار دهید.

سوالات متداول 5

در متن مقاله به صورت کامل توضیح داده شد ولی به صورت خلاصه باید دو مدل غذا در کنارهم استفاده شود

با توجه به متن مقاله شما می توانید از غذای های خشک با پروتئین پایین استفاده نمایید مانند غذای خشک سگ نوتری .

با توجه به متن مقاله شما باید از غذای خشک سگ با پروتئین بالا استفاده نمایید تا با همان مقدار کم هم کالری زیادی به بدنش برسانید.مانند غذای خشک سگ سلبن.

غذای خشک ترکیبی از تمام مواد مورد نیاز بدن سگهاست ولی اگر می خواهید سگی سالم تر و با نشاط تر داشته باشید در کنار غذای خشک سگ از غذای خانگی هم استفاده نمایید.

غذای خشک ترکیبی از تمام مواد مورد نیاز بدن سگ هاست که به صورت خمیر درآورده و پخته می شود در نهایت با کم کردن رطوبت غذا آن را به صورت تکه های کریسپی در می آوردند.

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری