نحوه صحیح استفاده از شیر خشک برای بچه گربه

گربه ها موجوداتی هستند که بعد از به دنیا آمدن به مادر وابسته هستند و نباید از هم جدا شوند ولی همیشه شرایط ثابت نیست و ممکن است بچه گربه از سن پایین به صورت ناخواسته از مادر خود جدا شوند . شما به عنوان یک حامی بهتر است روش های مراقبتی از بچه گربه ها را بهتر بدانید

0 دیدگاه 0 پسندیدن
242 مشاهده شده 7 دقیقه مطالعه
نحوه صحیح استفاده از شیر خشک برای بچه گربه

نحوه صحیح استفاده از شیر خشک برای بچه گربه

سلام و درود به همراهان همیشگی مجله کت داگ آنلاین . گربه ها موجوداتی هستند که بعد از به دنیا آمدن به مادر وابسته هستند و نباید از هم جدا شوند ولی همیشه شرایط ثابت نیست و ممکن است بچه گربه از سن پایین به صورت ناخواسته از مادر خود جدا شوند . شما به عنوان یک حامی بهتر است روش های مراقبتی از بچه گربه ها را بهتر بدانید . با ما همراه باشید:

شیرخشک-برای-گربه.jpg

شیر مخصوص بچه گربه

مهمترین نکته ای که باید در خاطر داشته باشید این است که شیر گاو برای نوزادان سگ و گربه ضرر دارد.

برای تغذیه نوزاد سگ و گربه باید از شیر خشک مخصوص سگ و گربه استفاده نمایید در صورتی که دردسترس نبود از شیر خشک بدون لاکتوز نوزاد انسان استفاده نمایید شیر گاو به خاطر قند لاکتوز سمی و کشنده بوده و باعث دل درد شدید در گربه ها می شود ، اسهال ، کم آبی ، و سپس مرگ عواقب بعدی شیر گاو است بنابراین حتما از بدون لاکتوز بودن شیر اطمینان حاصل نمایید سپس به گربه خود غذا بدهید.

هنگام استفاده از شیر باید این نکته را رعایت کنید که شیر کاملا رقیق باشد زیرا غلیظ بودن باعث به هم خوردن تعادل آبی بدن نوزاد می شود هیچ وقت به گربه به زور شیر ندهید و بگذارید خودش مک بزند تا باعث خفگی او نشوید.

شیر ولرم باشد اگر داغ شود باعث سوزاندن او می شود و هردو تا سه ساعت می توانید به او شیر دهید. باید با حوصله و دقت این کار را انجام دهید وقتی نوزاد گربه سیر شود دیگر خودش شیر نخواهد خورد پس عجله نکنید و منتظر بمانید تا سیر شود بعد از خوردن شیر گربه را در آغوش بگیرید و خیلی آرام به پشتش بزنید تا آروغ بزند.

نحوه-شیر-دادن-به-بچه-گربه.jpg


برای شیر دادن بهتر است ازشیشه شیرهای نوزاد گربه استفاده نمایید اگر در دسترس نبود از قطره چکان پلاستیکی استفاده نمایید و باز هم اگر  در دسترس نبود از سرنگ انسولین استفاده شود البته اصلا شیر را با فشار داخل دهان او نریزید و بگذارید خودش بخورد.

پس  از شیر خوردن می توانید با یک پارچه نرم شکم گربه دایره وار مالیده شود ، با این کار مانند زبان مادرش عمل می کنید و به حرکت روده ها و تخلیه ادرار و یا مدفوع کمک می نمایید زیرا حیوان خود به خود قادر به این  کار نخواهد بود.

 

اگر نوزاد گربه را بدون مادر، بزرگ می کنید دمای محیط باید حتما30درجه سانتیگراد باشد چون نوزاد گربه نمی تواند در غیراز این دما بدن خود را گرم نگه دارد و خطر مرگ وجود دارد.

 

در گربه ها و سگهای بزرگتر به جای تغذیه با جگر مرغ قلب مرغ داده شود که هزینه زیادی ندارد و مانند جگر مرغ باعث مشکلات استخوانی و عضلانی و دیسک کمر و در نهایت مسمومیت و مرگ حیوان نمی شود.

 

جدا از اینکه بچه گربه به غذا و گرما نیاز دارد به محبت هم نیاز دارد گربه را به پوست خود بچسبانید و بگذارید که کنار شما تکان بخورد گربه را مکررا ناز کنید و تیمار کنید او به محبت شما بیشتر نیاز دارد.

 

تا آنجا که می شود بچه گربه نباید تا 5 تا 6 ماهگی از مادر جدا شود.


نحوه تخلیه ادرار و مدفوع

بچه گربه به طور طبیعی قادر به تخلیه ادرار و مدفوع به طور ارادی نمی باشد و گربه مادر با لیسیدن مجاری دفع تحریکات لازم برای انجام دفع را ایجاد می نماید. ادرار و مدفوع بچه گربه ای که قرار است بی مادر بزرگ شود لازم است حداقل هر 2 ساعت یکبار تخلیه گردد. شما می توانید این کار را با کشیدن یک پنبه خشک بر روی مجاری دفع ادرار و مدفوع انجام دهید. بچه گربه های نوزاد بدون کمک شما یا مادرشان قادر به انجام عمل دفع نیستند.

 خون-در-مدفوع-گربه.jpg

مادر بچه گربه ها با لیسیدن مقعد آنها به مدفوع کردنشان کمک می کند . شما باید با استفاده از یک پارچه مرطوب شکم و مقعد بچه گربه را مالش دهید تا بتوانند مدفوع کنند. سعی کنید حالت لیسیدن مادر برای بچه گربه تداعی شود

برای دیدن غذاهای مفید و غیر مفید مخصوص گربه اینجا را کلیک نمایید


تعداد وعده‌های‌ غذایی‌ با توجه‌ به‌ سن‌ گربه‌ ها


1-2 ماهگی‌ : 6 وعده‌. حداقل‌ 3 وعده‌ شیر ولرم‌ و 3 وعده‌ غذای‌ جامد نرم‌.

2-4 ماهگی‌: 4-5 وعده‌. 2 وعده‌ شیر ولرم‌ و 2-3 وعده‌ غذا.

4-6 ماهگی‌: 3 وعده‌.

6 ماهگی‌ به‌ بعد: 2 وعده‌.

در آبستنی‌ سنگین‌: 2-4 وعده‌ (13 بیشتر از غذای‌ معمول‌).

در دوران‌ شیردهی‌: 4-5 وعده‌

گربه‌ پیر: 2-3 وعده‌ ولی‌ میزان‌ غذای‌ هر وعده‌ کمتر باشد.

 

  • شما تا به  حال از بچه گربه کوچک نگهداری کرده اید؟ لطفا تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری