آموزش تخلیه کیسه مقعدی سگ

آیا تا به حال اسم کیسه های مقعدی را شنیده اید؟ آیا میدانید کار آنها چیست؟

پس با ما مثل همیشه همراه باشید تا کاملترین اطلاعات در این مورد را با زبانی ساده و کاربردی خدمت شما عرض کنیم.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
46 مشاهده شده 9 دقیقه مطالعه
 آموزش تخلیه کیسه مقعدی سگ

 آموزش تخلیه کیسه مقعدی سگ

جدول اطلاعات

کیسه مقعدی سگ باید چند وقت یکبار تخلیه شود؟

تخلیه کیسه مقعدی سگ چگونه است؟

اگه کیسه‌های مقعدی سگ خالی نشه چه اتفاقی می افته؟

چرا کیسه مقعدی سگ  پر می‌شه؟

از کجا بفهمیم غده مقعدی پر شده یا عفونت کرده؟

کیسه‌های مقعدی سگ چرا دائم پر می شود؟


چطور-کیسه-مقعدی-سگ-را-تخلیه-کنیم.jpg

کیسه مقعدی سگ

با درود خدمت عزیزان و همراهان همیشگی مجله کت داگ آنلاین ، آیا تا به حال اسم کیسه های مقعدی را شنیده اید؟ آیا میدانید کار آنها چیست؟

پس با ما مثل همیشه همراه باشید تا کاملترین اطلاعات در این مورد را با زبانی ساده و کاربردی خدمت شما عرض کنیم.

غده یا کیسه مقعدی (anal sac یا  anal gland) سگ در دو قسمت چپ و راست مقعد میان  اسفنکتر بیرونی و اسفنکتر درونی مقعد در حدود ساعت 4 و 8 قرار گرفته اند که مجرای هر کیسه در بخش داخلی مقعد باز می شود.

حال که از جای کیسه های مقعدی اطلاع پیدا کردید باید این سوال را جواب دهیم که کار کیسه های مقعدی چیست؟

چربی ترشح شده از این کیسه ها دارای بوی خاصی است که می تواند برای هر حیوان نقش شناسنامه حیوان را بازی کند و به بقیه سگها بگوید که من با کمک بوی آن قلمرو خاص به خود را دارم و با آن قلمرو خود را مشخص می کنم و این بو می تواند جنس مخالف سگ را به سوی خود جذب کند.

کار دیگر آن این است که عمل دفع را برای حیوان تسهیل می کند و بطور دائم اطراف مقعد را روغن کاری می کند تا دفع مدفوع برای حیوان راحت تر انجام شود.

نکته : ترشحات خارج شده بوی بدی دارند و رنگ آن از زرد تا قهوه ای که بسته به نژاد سگ و زمان تخلیه کیسه ها متغیر می باشد .نکته مهم این است که اگر ترشحات به رنگ سبز بود باید فورا به نزد دامپزشک بروید چون می تواند نشانه عفونت در حیوان شما باشد. عفونت کیسه مقعدی می تواند باعث ایجاد درد ،تورم و تب شود و در صورت درمان نشدن باعث آسیب به مقعد و رکتوم حیوان می گردد.

 

ولی گاهی به دلائل مختلف این غدد و مجراهای آن دچار مشکل می شوند که شایع ترین آنها پر شدن و مسدود شدن خروج ترشحات از این غده ها می باشد که در این حالت سگ با نشان دادن علائم زیر به شما میگوید که الان وقت تخلیه آنها است و یا در صورت بیماری باید هر چه زودتر درمان شود.

ترشحات کیسه های مقعدی قهوه ای ، کمی بد بو و قوام مومی شکل دارند.


پرشدن-کیسه-مقعدی.jpg


عوامل پرشدن کیسه مقعدی سگ

در اینجا می خواهیم بدانیم عواملی که پر شدن کیسه های مقعدی و باعث ایجاد مشکل در حیوان می شود را بدانیم و یا یا بدانیم که کیسه مقعدی سگ چرا پر می‌شه؟

  1. یبوست ( خروج کم مدفوع فشار کمی به غده ها برای تخلیه شدن وارد می کند.)
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. آلرژی
  4. ضربه
  5. التهاب و عفونت در مجاری خروجی
  6. آلودگی به کنه
  7. کم کاری تیروئید
  8. اسهال ( مدفوع نرم نمی توانند به غده های مقعدی برای تخلیه شدن فشار کافی را وارد کند.)
  9. تومورها

تغذیه سگها اثر مستقیمی بر سلامت کیسه ها می گذارند مثلا حیوانی که با میزان زیادی کربوهیدرات تغذیه می شود و یا میزان استخوان زیادی به آن داده می شود دچار یبوست می شود که دفع مدفوع برای حیوان سخت می شود که باعث بروز مشکل در کیسه های مقعدی حیوان می شود.

مواد غیر قابل هضم مدفوع و یبوست باعث فشار به مجراهای کیسه ها می شود که گاهی باعث انسداد آنها می شود و این شروع مشکل خواهد بود.

آلودگی های انگلی در سگها نیز از دیگر عوامل ایجاد کننده مشکل در کیسه های مقعدی حیوان هستند و حیواناتی که انگل تراپی نمی شوند و برنامه منظم مصرف قرص ضد انگل را ندارند فشار زیادی از طرف تخمهای انگل به کیسه های خود احساس می کنند و این اجسام مزاحم باعث نیمه مسدود شدن مجاری دفع ترشحات از کیسه ها می شوند.


نحوه-تخلیه-کیسه-مقعدی-سگ.jpg

بعد از اینکه کیسه های مقعدی نتوانند کار خود را به درستی انجام دهد مورد حمله باکتری های فرصت طلب قرار می گیرند و دچار التهاب می شوند که این باعث ایجاد درد در ناحیه مقعدی حیوان می گردد سگ بیمار بخاطر درد تمایلی به دفع مدفوع از خود نشان نمی دهد و این حالت باعث بروز مشکل در روده بزرگ و رکتوم خواهد شد.

در صورتی که حیوان درمان نشود التهاب و عفونت کیسه مقعدی گسترش پیدا می کند و به یک برآمدگی پر از چرک تبدیل خواهد شد که در صورت عدم درمان سر باز می کند و در این حالت درمان آن بسیار طولانی و سخت خواهد شد.

حیوان بطور غریزی و برای رهایی از درد  قسمت درگیر را لیس میزند که این کار باعث انتقال آلودگی به دهان و دستگاه گوارش او می شود که بیماریهای دیگر به همراه استفراغ را برای حیوان ایجاد می کند و بد از بدتر خواهد شد.

سگهایی که فعالیت بدنی بالایی دارند مانند سگهای نگهبان کمتر دچار تورم و گرفتگی کیسه های مقعدی می شوند، این نوع از سگها بخاطر جنب و جوش زیادی که دارند عضلات اطراف مخرجشان  دائما  کار می کنند و باعث تخلیه کیسه های مقعدی می شوند و اگر مشکل یا انسدادی بخواهد صورت گیرد با جست و خیزی که حیوان دارد به سرعت برطرف می گردد.


عکس-کیسه-مقعدی-سگ.jpg


نشانه های پر شدن و یا عفونی شدن کیسه های مقعدی

  1. تورم و قرمز شدن اطراف مقعد
  2. پشت خود را به روی زمین می کشد و به اصلاح اسکی می کند
  3. یبوست
  4. خون یا چرک در مدفوع
  5. مدفوع بد شکل
  6. وجود خون و چرک در جاهایی که سگ در آنجاها می نشیند.
  7. لیس زدن و یا گاز گرفتن دم و نزدیک مقعد
  8. چرخش به دور خود ( به دنبال دم خود می گردد )
  9. تعداد دفعات دفع کاهش می یابد.
  10. زور زدن در موقع دفع
  11.  بوی بد ( ماهی گندیده) از ناحیه مقعدی
  12. سر و صدا و ناله در موقع مدفوع کردن و یا نشستن
  13. تغییر رفتار سگ (گاز گرفتن ، عدم آرامش و ...) به خاطر داشتن درد


کیسه-مقعدی-سگ-چیست.jpg

چگونه کیسه مقعدی سگ را تخلیه کنیم؟

هرگز خودتان اقدام به این کار نکنید، بخصوص اینکه برای اولین بار تصمیم به انجام این کار داشته باشید زیرا باعث آسیب جدی به سگ خود می شوید و حتی می توانید کیسه مقعدی را با فشار اشتباه پاره کنید همیشه برای انجام این کار نزد دامپزشک خود بروید و از او کمک بگیرید.وسایل لازم برای تخلیه کیسه مقعدی در سگ چیست؟

وسایل لازم برای تخلیه کیسه مقعدی در سگ چیست؟وسایل لازم برای تخلیه کیسه مقعدی در سگ چیست؟ 

  • دستکش یکبار مصرف
  • لوبریکنت یا روان کننده
  • دستمال توالت
  • یک نفر برای مقید کردن حیوان
  • پوزه‌بند (اگر حیوان همکاری لازم را نداشته باشد)

روش تخلیه کیسه مقعدی سگ

به دو روش اینکار انجام می شود

  • روش خارجی
  • روش داخلی

 

روش خارجی

یک دستمال را در پشت حیوان قرار بدهید و دو طرف مقعد را از بیرون فشار دهید.

این روش در مواردی که ترشحات سفت و غلیظ شده باشند ممکن است پاسخ لازم را ندهد و باعث تخلیه کیسه ها نشود که باید از روش داخلی این کار را انجام دهید.

روش داخلی

سگ را در حالی که بر روی چهار پای خود ایستاده است را به خوبی مقید کنید برای این کار حتما به یک دستیار کمکی احتیاج خواهید داشت.

دستکش را پوشیده و انگشت اشاره خود را با روغن یا روان کننده دیگر لیز کنید و انگشت اشاره را در حدود دو سانتیمتر وارد رکتوم حیوان کنید و با انگشت شصت که در بیرون و روی کیسه قرار گرفته است موقعیت غدد مقعدی همانطور که گفته شد در حدود ساعت 4 و 8 می باشد و با هر دو انگشت و به آرامی هر کیسه را بصورت مجزا فشار دهید و یک حالتی مانند دوشیدن به انگشتان خود بدهید و به آرامی انگشتان خود را به سمت داخل و بالا بکشید.

بعد از تخلیه با دستمال محل را تمیز کنید و بهتر است که با آب گرم و صابون مقعد و اطراف آن را بشویید تا بوی بدی از این ناحیه به مشام نرسد.

هیچگاه فقط غدد را فشار ندهید و باید باید با حرکت ملایمی که به انگشتان خود می دهید این کار را انجام دهید.

بعد از تخلیه کامل کیسه دیگر سفت نبوده و شما به راحتی متوجه تخلیه آن می شوید.

بعد از انجام این کار فراموش نکنید سگ خود را تشویق کنید.

آموزش-تخلیه-کیسه-مقعدی-سگ.jpg

کیسه های مقعدی باید هر چند وقت یکبار تخلیه شوند؟

این سوال را نمی توان با یک عدد مشخص جواب داد چون بعضی از سگها هیچگاه به این کار نیازی ندارند و بعضی شاید فقط یک بار در طول عمر حیوان باید عمل تخلیه کیسه های مقعدی انجام گیرد.و در بعضی از سگها باید یک برنامه خاص و منظم تری را  برای تخلیه در نظر بگیرید.

در کل باید این را بدانید که هر گاه حیوان شما علائم گفته شده را از خودش بروز داد زمان تخلیه رسیده است.

اگه سگ بعد از تخلیه کیسه های مقعدی خود باز علائم پر بودن آنها را از خود نشان داد باید چه کارهایی را انجام بدهیم؟

بعضی سگهایی که کیسه مقعدی آنها به تازگی تخلیه شده است علایمی مانند زمانی که آنها پر هستند دیده می شود و حتی گاهی حیوان پشت خود را به زمین می کشد و حتی علائم مربوطه که توضیح داده شد را از خود نشان می دهند در این مواقع شما باید باز کیسه ها را بررسی کنید و در صورت نیاز با دامپزشک خود مشورت کنید.

در بیشتر مواقع تخلیه دوباره آنها مشکل را برطرف می کند ولی اگر اینطور نباشد باید به موارد دیگری مانند بیماریهای پوستی که باعث ایجاد خارش می شوند و یا وجود انگل در دستگاه گوارش حیوان خود نیز شک کنید و برای رفع آن اقدامهای لازم را انجام دهید.

باید هر چه سریعتر میزان فیبر غذای سگ خود را افزایش دهید تا از بروز سریع این حالت در سگ خود جلوگیری کنید.

جراحی کیسه مقعدی سگ

در بعضی مواقع سگهایی که از مشکلات شدید و مزمن کیسه های مقعدی خود رنج می برند و حتی در این نواحی آبسه ایجاد می شود باید هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید تا دامپزشک با کمک داروهای آرام بخش اقدام به تخلیه و شستشوی کیسه ها نماید و درمانهای لازم مانند ضدعفونی کردن محل جراحت و عمل و تجویز آنتی بیوتیک مناسب  را برای سگ شما انجام دهد.


جلوگیری از مشکلات کیسه مقعدی

 

  • سگهایی که علائم پر شدن کیسه ها را از خودشان نشان نمی دهند را نباید دستکاری کرد و نباید اقدام به تخلیه کیسه هایی آنها نمود.
  • تخلیه بیش از اندازه باعث تحریک بیشتر آنها می شود و باعث این می گردد که ترشحات کیسه ها بیشتر شود و احتمال پر شدن و گرفتگی کیسه ها را افزایش دهد.
  • معاینه این قسمت در زمان مراجعه به دامپزشک.
  • تخلیه مناسب که باعث سفتی و سختی مدفوع نشود.
  • کنترل وزن حیوان در صورت اضافه وزن
  • بالا بردن میزان فیبر در رژیم غذایی
  • افزایش دادن تحرک و فعالیت حیوان

 

 تخلیه-کیسه-سگ.jpg

سگهای نژاد کوچک و آپارتمانی  بخاطر کوچک بودن و تنگ بودن مجرای کیسه ها ،بیشتر مستعد گرفتگی و پر شدن کیسه های مقعدی هستند.

برای جلوگیری از بروز مشکلات کیسه های مقعدی در سگهای آپارتمانی که تحرک کمتری دارند این کارها را انجام بدهید.

  1. اضافه کردن یک قاشق مربا خوری روغن زیتون یا پارافین  به غذای حیوان اضافه شود.(یک یا دو بار در هفته و برای سگهای بزرگتر می توان از قاشق غذاخوری استفاده کرد.)
  2. برنامه غذایی منظمی برای حیوان خود داشته باشید ( بین وعده های غذایی به آنها غذاها مانند تنقلات ندهید و حتما در یک ساعت معین به آنها غذا بدهید)
  3. از غذاهای باکیفیت و بالانس شده استفاده کنید . (برای خرید بهترین آنها به فروشگاه کت داگ آنلاین مراجعه کنید.)
  4. مصرف منظم مکمل های غذایی و ویتامینه را در دستور کاری خود قرار دهید و با این کار سطح سلامت حیوان خود را بالا ببرید.
  5. از سبزیجاتی مانند اسفناج و هویج در رژیم حیوان خود استفاده کنید تا فیبر لازم جهت حفظ سلامت دستگاه گوارش و افزایش حجم مدفوع برای سگ شما فراهم شود.
  6. استفاده از تشویقی هایی که از سنگدان و استخوان برای ساخت آنها استفاده شده بسیار توصیه می گردد. (برای خرید بهترین آنها به فروشگاه کت داگ آنلاین مراجعه کنید.)
  7. هر سه یا شش ماه یکبار سگ خود را برای بررسی و معاینه باید به نزد دامپزشک ببرید.
نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری