سرلاک پرنده چیست؟

همانطور که میدانید جوجه پرندگان مانند جوجه قناری ، جوجه طوطی ، جوجه مینا در ابتدای تولد بسیار ضعیف هستند و آنها به غذایی بسیار مقوی برای رشد احتیاج دارند که سرشار از مواد مغذی، انواع ویتامینها و مواد معدنی باشد .از اینرو در بین پرورش دهندگان پرنده به این غذا که م یتواند به روشها  و ترکیبات گوناگونی تهیه می شود به اصلاح سرلاک گفته می شود.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
39 مشاهده شده 6 دقیقه مطالعه
 سرلاک پرنده چیست؟

سرلاک پرنده چیست؟

 

با درود و سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی مجله کت داگ آنلاین، آیا برای شما هم این سوال پیش آمده که واژه سرلاک که برای اکثر مردم بسیار آشنا است در پرورش انواع پرنده به چه معنی می باشد؟

همانطور که میدانید جوجه پرندگان مانند جوجه قناری ، جوجه طوطی ، جوجه مینا در ابتدای تولد بسیار ضعیف هستند و آنها به غذایی بسیار مقوی برای رشد احتیاج دارند که سرشار از مواد مغذی، انواع ویتامینها و مواد معدنی باشد .از اینرو در بین پرورش دهندگان پرنده به این غذا که می تواند به روشها  و ترکیبات گوناگونی تهیه می شود به اصلاح سرلاک گفته می شود.

که این غذای مخصوص برای رشد بهتر و کمک به سلامت جوجه پرنده ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد.

سرلاک-دادن-به-پرنده-با-سرنگ.jpg


سرلاک پرنده چیست؟

به خاطر شهرت شرکت  نستل که سازنده شیر خشک و غذای کودک در جهان است این نام برای غذای جوجه پرنده ها نیز استفاده می شود و ربطی به برند خاص با این نام برای غذای جوجه ها ندارد ولی بعلت رواج آن در بین مردم ،پرورش دهندگان پرندگان زینتی هم از آن استفاده می کنند.

نکته مهمی که شما باید به آن توجه کنید این است که سرلاک پرنده نباید حاوی شیر باشد و اینکه میزان لاکتوز آن بسیار پایین باشد چون قند شیر برای پرندگان غیر قابل هضم می باشد و باعث اسهال و مرگ جوجه ها می شود.

در ضمن انواع مختلفی از سرلاک در بازار وجود دارد که برای انواع مختلف جوجه طوطی ها و قناری ها فرموله شده است چون همه ما میدانیم که نیازهای غذایی حیوانات با هم متفاوت می باشد.

چگونه به جوجه طوطی سرلاک بدهیم؟

نباید حجم زیادی از سرلاک را با عجله به جوجه طوطی ها بدهید چون ممکن است سرلاک در چینه دان انباشته و فاسد شود و باعث تلفات در جوجه ها شود از این رو همیشه با دقت و با شکیبایی کار تغذیه را دنبال کنید.


غذای جوجه طوطی

سرلاک   (بهترین و درست ترین انتخاب)

مخلوطی از هویج آب پز شده ، سیب پوست کنده شده ،موز و مقداری مغز تخمه آفتابگردان که آرد شده میتواند غذای خوبی برای حیوان باشد.

در صورتی که خودتان می خواهید غذا را در منزل تهیه کنید بهتر است تمامی مواد را با مخلوط کن به خوبی مخلوط کرده و یک ترکیب خمیری  را برای تغذیه جوجه ها تهیه کنید و بعد آن را با آب ولرم کمی رقیق کرده و به جوجه خود بدهید.

سرلاک-پرنده.jpg


چطور برای طوطی سرلاک تهیه کنیم؟

بهتر است که همیشه از سرلاک مخصوص پرندگان برای تغذیه جوجه های خود استفاده کنید تا از بسیاری از مشکلاتی که برای پرورش دهندگان مانند مشکلات وجود لاکتوز که در زمان مصرف غذای کودک برای جوجه های آنها  ایجاد می شود جلوگیری گردد. و تمامی ویتامینها و پروتئینهای لازم بدن پرنده تامین گردد.

سرلاک مخصوص پرندگان بصورت پودر می باشد که باید آن را قبل از مصرف در آب ولرم حل کنید تا به شکل یک خمیر تقریبا روان در آید ، دقت داشته باشید که آب زیادی به پودر اولیه اضافه نکنید تا حالت خمیری به طور کامل از بین برود.

البته در ابتدا باید همیشه از میزان کمی از سرلاک برای تغذیه استفاده کنید و کم کم به میزان آن اضافه کنید تا مشکلاتی مانند عدم هضم و تلفات به حداقل برسد.



نحوه سرلاک دادن به جوجه طوطی

تقریبا روش دادن سرلاک به طوطی سانانی مانند کاسکو، مرغ عشق، عروس هلندی، کاکادوو ماکائو تقریبا مشابه هم می باشد.

روش تغذیه و غذا دادن به جوجه طوطی

انتخاب بهترین مکان ( در معرض باد نباشد و دمای محیط کمتر از 26 درجه نباشد.)

شستشوی دستها

آماده کردن غذای

تهیه قاشق یا سرنگ، حوله و دستمال مرطوب

تغذیه صحیح که بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد


طریقه-درست-سرلاک-دادن-به-عروس-هلندی.jpg


چگونه به جوجه طوطی غذا بدهیم؟

با استفاده از قاشق

می توانید از قاشق فلزی یا پلاستیکی استفاده و بهتر است که لبه قاشق را با انبر یا حرارت به شکل یک قیف در آورید این روش بسیار خوب و بدون هیچ خطری برای جوجه ها می باشد.

با استفاده از سرنگ و شلنگ

یک سرنگ 5 یا 10 سی سی که پر از غذا است می تواند یک وعده غذایی برای جوجه ها باشد فقط باید دقت کنید که هوایی داخل سرنگ نباشد و از سرنگ نو برای این کار استفاده کنید و به آرامی سرلاک را داخل دهان حیوان بریزید البته بعضی از پرورش دهندگان عزیز به کمک یک شلنگ ( بعضی از ست های سرمی) که به سر سرنگ متصل می کنند نیز استفاده می کنند. طول شلنگ در حدود ده سانتی متر است و از سمت چپ نوک جوجه به آرامی وارد چینه دان جوجه وارد می کنند و به آرامی غذای گرم را وارد بدن می کنند.


نحوه-سرلاک-دادن-به-پرنده.jpg


نکات بسیار مهم در تغذیه طوطی

رعایت بهداشت (شستن سرنگ و شلنگ با آب گرم بعد از هر بار غذا دادن البته بهتر است که هر روز از یک سرنگ و شلنگ نو استفاده کنید.)

بدون عجله این کار را انجام دهید و به آرامی و به میزان کافی به جوجه غذا دهید دادن سریع غذا و بیش از اندازه باعث ماندن غذا و فساد آن ودر نهایت تلف شدن حیوان میگردد.

استفاده از یک قطره سرکه سیب مخلوط با سرلاک  به سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماریها و هضم بهتر غذا کمک بسیاری خواهد کرد البته شما مجاز نیستید بیش از دو قطره در طول یک هفته از سرکه سیب استفاده کنید.

به بدن پرنده ، شکم و چینه دان جوجه دست نزنید و آن را فشار ندهید بخصوص بعد از دادن غذا

به آرامی با جوجه خود صحبت کنید و به او محبت کنید با این کار آرامش بیشتری به حیوان می دهید و رابطه دوستی بین او و شما عمیق تر خواهد شد.

جوجه را تا کامل شدن پرها نباید از جعبه خود بیرون بیاورید و فقط در موقع تغذیه باید آنها را از جای اصلی خود خارج کنید.

روش دان خور کردن جوجه طوطی

وقتی که انواع جوجه های سالم و قوی شما که با انواع سرلاک مخصوص طوطی ، سرلاک مخصوص عروس هلندی و سرلاک مخصوص کاسکو تغذیه شدند و به حدود سن سه ماهگی رسیدند دیگر اشتیاق اولیه برای خوردن سرلاک را از دست می دهند و باید شما با دقت زیادی آنها را به خوردن دان عادت دهید و برای گذشتن از این دوره بهتر است که سرلاک خود را غلیظ تر و سفت تر تهیه کنید و دیگر با سرنگ به جوجه ندهید تا خودش از داخل ظرف خود از آن استفاده کند و حیوان را بیشتر به این سمت که از دان و بخصوص در ابتدا کار دان نرم شده استفاده کند ترغیب نمایید.

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری