غذای جوجه تیغی چیست؟

مهمترین اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که جوجه تیغی مستعد چاقی است ،بنابراین شما به عنوان صاحب او باید رژیم غذایی متعادلی در اختیارش قرار دهید تا او را بیمار نکنید ولی ممکن است گاهی متوجه شوید که جوجه تیغی شما اصلا غذا نمی خورد ، دلایل و راه حل های  مختلفی  دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
312 مشاهده شده 8 دقیقه مطالعه
غذای جوجه تیغی چیست؟

غذای جوجه تیغی چیست؟

اطلاعاتی که شما به عنوان صاحب یک جوجه تیغی دارید مسلما کمتر از اطلاعات صاحبان سگ و گربه است ، زیرا فراوانی این حیوانات نسبت به جوجه تیغی بیشتر است و افراد زیادتری تمایل دارند آن ها را به عنوان حیوان خانگی خود بپذیرند و این مقاله برای شماست که خاص پسند هستید و ما سعی کردیم که در  مجله کت داگ آنلاین اطلاعات مفیدی برای دوستداران جوجه تیغی بگذاریم پس با ما همراه باشید:

مهمترین اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که جوجه تیغی مستعد چاقی است ،بنابراین شما به عنوان صاحب او باید رژیم غذایی متعادلی در اختیارش قرار دهید تا او را بیمار نکنید ولی ممکن است گاهی متوجه شوید که جوجه تیغی شما اصلا غذا نمی خورد ، دلایل و راه حل های  مختلفی  دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

نگهداری-از-جوجه-تیغی.jpg

 غذای جوجه تیغی چیست؟

جوجه تیغی ها در طبیعت همه ی گروه های غذایی را می خورند . گیاهان ،حشرات،میوه ها و حتی  مهره داران کوچک را نیز می خورند ،اگر شما در خانه جوجه تیغی دارید برای تغذیه ی او از غذای  خشک مخصوص جوجه تیغی  استفاده نمایید تا مطمئن شوید تمام نیازهای غذا

یی او را برطرف می کنید، در کنار این غذا

 بهتر است گاهی از حشراتی مانند کرم طعمه،میل ورم ،کرم آرد یا جیرجیرک  استفاده نمایید . البته در این کار زیاده روی نکنید و معمولا روزی یک عدد برایش کافیست . بعضی از روزها می توانید موز،گوجه یا نخودفرنگی برایش بگذارید البته مقدارش باید خیلی کم باشد.

دربالا اشاره شد که جوجه تیغی ها مستعد چاقی هستند بنابراین وعده های غذایی اش را کوچک بگیرید و مراقب مقدار غذا خوردنش باشید.

این موجودات شب بیدار هستند و بیشتر فعالیت خود را در شب ها انجام می دهند ،شما می توانید 

مقدار غذای او را در عصر برایش بگذارید یا دو وعده کوچک کنید و یک وعده روز و یک وعده شب به او بدهید.

جوجه تیغی ها چه غذاهایی نباید بخورند؟

شیرینی جات، شیر، پیاز، آجیل، بادام زمینی و کشمش از غذاهای مضر برای جوجه تیغی هاست که نباید در رژیم غذایی آنها باشد.

وزن جوجه تیغی

  • جوجه تیغی نر    500 تا 600 گرم
  • جوجه تیغی ماده   250 تا 400 گرم

 

غذای-خشک-برای-جوجه-تیغی.jpg


مقدار غذایی که باید به جوجه تیغی داد

هیچ رفرنس خاصی ندارند و مقدار غذای آن ها بستگی به میزان تحرک ،

 سلامت و وزن آن ها دارد، جوجه تیغی هایی که جوان تر هستند یا باردار است و یا بچه شیر می دهد باید مقدار غذای بیشتری بخورند و پروتئین بیشتری در رژیم غذاییش داشته باشد.

شما می توانید وقتی برایش غذا می گذارید به مقدار غذایی که  می خورد دقت کنید اگر در چند ساعت ا

ول غذایش باقی ماند یعنی غذایش زیاد است و باید وعده ها را کوچک تر کنید و غذای اضافه را بردارید زیرا او در ساعت های بعدی غذا را می خورد و باعث چاقی اش می شود .  وعده ها را تغییر دهید و مراقب چاقی و لاغری اش باشید تا  بتوانید به  مقدار  مشخصی در روز برسید.

اگر به او غذای خشک می دهید حتما آب سالم و تازه  برایش بگذارید.

غذای-میلورم-برای-جوجه-تیغی.jpg

اگر جوجه تیغی غذایش را نخورد؟

اگرغذایش را نمی خورد ممکن  است مشکلاتی برایش به وجود آمده باشد :

  • انگل ها : انگل ها هم می توانند در داخل بدن او نفوذ کنند و هم از خارج اورا احاطه کنند ، وجود انگل های داخلی باعث تاثیر روی سیستم گوارشی او می شود و باعث کم اشتهایی می شود.

شما باید حتما در این باره با دامپزشک مشورت کنید تا راه درمان را بر اساس داخلی یا خارجی بودن انگل ها به شما نشان دهد.

  • بیماری های دهان: بیماریهای دهان مثل التهاب لثه و پوسیدگی دندان در این حیوانات بسیار شایع است. رعایت بهداشت مناسب دهان مانع از بروز چنین مشکلاتی می گردد. به منظور پیشگیری از تشکیل پلاک های دندانی می توانید از تشویقی های گربه ها برای آنها استفاده کنید.
  • بیماری های روده ای: بیماری سالمونلا یک بیماری باکتریایی است که منجر به تهوع، اسهال و بی اشتهایی می گردد. سایر بیماریها و آلودگی های باکتریایی و ویروسی منجر به التهابات روده ای و بی اشتهایی در حیوان می گردد.
  • نئوپلازیا : پس از 3 سالگی حیوانتان توده هایی در ظاهر جوجه تیغی بروز می کند. معمولاً بیشترین میزان درگیری در سینه و دهان است که می تواند منجر به از دست دادن وزن و لاغری بیش از حد گردد. بهتر است به طور مرتب بدن جوجه تیغی خود را چک کنید تا مبادا برآمدگی یا توده ای داشته باشد.
  • بی اشتهایی عصبی : گاهی ممکن است یک تغییر ناگهانی و یا استرس و موقعیت استرس زا منجر به بی اشتهایی در حیوان گردد.
  • خواب زمستانی : جوجه تیغی ها به خواب زمستانی می روند و در این مدت غذا نمی خورند در زمستان مطمئن شوید که جای او گرم است و درگرمترین نقطه خانه او را بگذارید .و می توانید از نور مصنوعی برایش استفاده کنید تا محیط خانه اش تاریک نشود.

غذای-خانگی-جوجه-تیغی.jpg

راه های مقابله با بی اشتهایی

اگر جوجه تیغی بیشتر از دو روز غذا نخورد به هر علتی باشد باید او را سریع پیش دامپزشک ببرید و از او راهنمایی بخواهید.

گاهی اوقات جوجه تیغی شما برای یک یا دو روز غذا نمی خورد. در این صورت در رژیم غذایی حیوانتان اندکی تغییر ایجاد کنید و حشره در آن بگنجانید. اگر رژیم غذایی جوجه تیغی شما متنوع و متعادل باشد معمولاً جوجه تیغی مشکلی با خوردن غذا نخواهد داشت.

دمای پیرامون، نور و رطوبت محیط را کنترل کنید و متناسب با حیوانتان نگه دارید.

شما چطور از جوجه تیغی خود مراقبت می کنید؟

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری