اگر در گلوی سگم چیزی گیر کند چه کار کنم؟

شما نمی توانید همیشه مواظب سگتان باشید که چیزی نخورد حتی بعضی از سگ های شکمو به وسایل  خونه هم رحم نمی کنند و ممکن است وسایل را هم ببلعند که در این صورت گیر کردن آن ها در گلویشان بسیار خطرناک است. درست است که شما نمی توانید همیشه چشم به سگ بدوزید ولی گیر گردن شی یا غذا در گلویشان نشانه هایی دارد.

0 دیدگاه 0 پسندیدن
3010 مشاهده شده 7 دقیقه مطالعه
اگر در گلوی سگم چیزی گیر کند چه کار کنم؟

اگر در گلوی سگم چیزی گیر کند چه کار کنم؟

خیلی وقت ها برای شما پیش آمده است که موقع غذا خوردن سگتان به غذای شما دست بزند تا بتواند تکه ای از غذای شما را بخورد و ممکن است تکه ای که از غذای شما عایدش شود بزرگ باشد و چون سگ عجله دارد که زودتر از اینکه شما عکس العملی نشان دهید آن را بخورد، ممکن است درگلوی او گیر کند .

اگر غذایی که در گلویش باشد نرم باشد با یک سری کارها زود در می آید و مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر این تکه ها نیز باشند مثلا تکه ای از استخوان شکسته ای باشد و این مورد ممکن  است ایجاد زخم و آسیب کند.

شما نمی توانید همیشه مواظب سگتان باشید که چیزی نخورد حتی بعضی از سگ های شکمو به وسایل  خونه هم رحم نمی کنند و ممکن است وسایل را هم ببلعند که در این صورت گیر کردن آن ها در گلویشان بسیار خطرناک است. درست است که شما نمی توانید همیشه چشم به سگ بدوزید ولی گیر گردن شی یا غذا در گلویشان نشانه هایی دارد.

گیر-کردن-توپ-در-گلوی-سگ.jpg

نشانه های  گیر کردن شی  در گلوی سگ

سرفه مهمترین علامت گیر کردن چیزی درون گلوی سگ است و البته سرفه دلیل های دیگری هم دارد ولی اگر سگ شما خرخر یا سرفه کرد باید حتما اورا زیر نظر بگیرید یا بررسی کنید که چیزی در گلویش نباشد.

یک سری از نژادهای سگ هستند که به دلیل نای کوچک و سقف دهان بلند و سوراخ بینی کوچک بیشتر در معرض این آسیب هستند نژادهایی مثل: بولداگ ، پاگ ، یا بعضی از ماستیف ها

بعضی از نژادهای سگ هم هستند که بسیار شکمواند و هرچیزی را می بلعند این نژادها هم بسیار مراقبت می خواهند.مانند لابرادور،گلدن،بیگل

اگر صاحب این نژادها هستید توصیه می شود که دوره های امداد را بگذرانید.

خفگی-در-سگ.jpg

اگر چیزی در گلوی سگ گیر کرد چه کنیم؟

  • اول از همه بعد از شنیدن سرفه های مکرر یا خرخر سگ مطمئن شوید که چیزی در گلویش گیر افتاده است .
  • بعد از آن دهان سگ را باز کنید تا اگر قابل مشاهده باشد بتوانید آن را با دست خارج نمایید. البته باید این نکته را  رعایت کنید که اگر وسیله ای که گیر کرده است تیز باشد اصلا کار شما نیست و باید به دامپزشک مراجعه کنید زیرا امکان آسیب رساندن به او را خواهید داشت.

می توانید پاهای عقبی سگ را بالا بیاورید اگر سگتان نژاد بزرگ باشد و اگر نژاد کوچک باشد او را سروته بگیرید تا راحت تر از گلویش دربیاید.

  • راه دیگری که کاربرد زیادی دارد : پشت سگ بروید پاهای عقبی او را میان پاهای خود نگه دارید.بازوهای خود را دور سگ بگیرید و به سمت بالا و پایین فشار بیاورید. خارج شدن هرچه بیشتر بزا دهانش بهتر است زیرا به همراه بزاق شی گیر کرده هم خارج می شود.

البته این روش فقط زمانی است که مطمئن شوید که چیزی در گلوی سگ گیر افتاده باشد  وگرنه باعث آسیب به او می شود.

حتی بعد از خارج کردن شی از گلوی سگ بهتر است که او را نزد دامپزشک ببرید که چک شود . ممکن است باعث زخمی در لدن او شده باشد که اگر درمان نشود باعث عفونت خواهد شد.

گیر-کزدن-شی-در-گلوی-س.jpg

بلعیدن چیزهایی که برای گوارش حیوان ایجاد مشکل می کند می تواند بسیار خطرناک باشد و به دنبال آن احتمال دارد یکی از نشانه های زیر را ببینید:

  • ریزش بزاق دهان
  • اسهال و/ یا استفراغ
  • بی حالی
  • تشنگی یا بی اشتهاییگلوی-سگ.jpg


برای خارج کردن شی چه کاری انجام دهیم

خارج کردن شیء گیر کرده در گلوی حیوان کار اورژانس دامپزشکی است. چنانچه همۀ مواردی که در بالا ذکر شد را  انجام دادید و موفق نشدید بایستی به دامپزشکی مراجعه کنید. هر چقدر که زمان بیشتر بگذرد، درمان سخت تر می شود. حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

-چنانچه کمتر از 48 ساعت از زمان اتفاق می گذرد، می توان با داروی آرامبخش و آندوسکوپی شیء را خارج کرد. در این روش دوربین با لوله ای درون بدن می گردد و با انبرک کوچکی شیء برداشته می شود. گاهی اوقات چنانچه شیء قابل دسترس باشد با استفاده از وازلین مایع و از طریق دهان به آن دست می یابند.

-چنانچه بیشتر از 48 ساعت گذشته باشد، دامپزشک از طریق جراحی اقدام به خارج ساختن شیء می کند.

بسیار مهم است که با دامپزشک خود مشورت کنید و به حیوانتان داروهای ضد تهوع و ضد اسهال یا مسکّن ندهید چرا که این داروها باعث رفع نشانه های بیماری می گردند و راه حل را بدتر می کنند.


و در آخر توصیه می کنیم بهتر است سگ خود را خوب بشناسید اگر عادت به بلعیدن وسایل دارد حتما وسایل پرخطر را از او دور کنید با  لقمه های بزرگ و خطرناک مانند استخوان های شکسته و تیز را جلوی او رها نکنید.و در صورت خطر او را سریع به دامپزشکی برسانید.

نظرات کاربران 0

جهت ثبت نظر وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب کاربری